Het
stuk begint in een helverlichte kamer van wat een ziekenhuis blijkt te zijn.
Budge doet zijn Tai Chi oefeningen terwijl hij een gesprek met Wyatt tracht aan
te knopen, met weinig resultaat. Al snel worden ze bezocht door medepatiënten.
Of zijn het leden van de medische staf? Ze blijken in ieder geval afkomstig uit
de naburige psychiatrische vleugel. Maar aan alles en iedereen kan worden
getwijfeld. Is iemand wat hij zegt te zijn?
De
tweede helft van het stuk speelt zich af in de ‘day room’ van dezelfde
psychiatrische afdeling. Er zijn ‘acteurs’, er is een stuk in het stuk, en er
zijn toeristen op zoek naar een theatergezelschap. Troebel zijn de grenzen
tussen zijn en schijn, tussen gekte en gezondheid. ‘The Day Room’ heeft het
over dat vreemde snijvlak tussen psychiatrie, theater en werkelijkheid.
Dertig
jaar na het verschijnen van zijn eerste roman wordt de Amerikaanse, postmoderne
auteur Don DeLillo erkend als een van de belangrijkste schrijvers van zijn
generatie. Hij schreef tot nu toe elf romans waaronder het meermaals bekroonde
‘Onderwereld’, een hoogtepunt in het oeuvre van de meester, en in de literatuur
in het algemeen. Naast verscheidene toneelstukken en enkele kortverhalen,
verschenen van DeLillo ook o.m. ‘White Noise’ (witte ruis); ‘Libra’ (Weegschaal),
‘Americana’ en 'Mao II’.
CREDITS
Productie |
SKaGeN |
|
Van en met |
Mathijs Scheepers |
|
|
Valentijn Dhaenens Korneel Hamers |
|
|
Clara Van den Broek Yves Degryse Bruno Vanden Broeke |
|
Tekst |
SKaGeN ism Monty |
|
Technische creatie Kostuum Productieleiding |
Jeroen Wuyts Julia Weisbrich Eline Van Hoye |
|
|
||
Met de steun van
de Vlaamse Gemeenschap |
|
|
||
|