Door Mijn Schuld

Het strafkamp staat midden in een woestijn, eerder met keien dan met zand. bijvoorbeeld een enorme vlakte die geroosterd is door de zon. Geen enkel grassprietje kan er groeien. De camera moet die keien heel precies fotograferen, met hun fonkelende facetten die mica bevatten. Men moet kunnen tonen dat het strafkamp zich midden in een perfecte, minerale, gekristalliseerde dorheid bevindt. Het weer is er altijd hetzelfde. Het regent nooit. Behalve wanner ik het aanduid, was er nooit een onweer. Geen dieren ook, behalve vliegen. Op sommige momenten vormen ze zelf dikke, enorme zwarte wolken.

Het materiaal wordt onder meer geleverd door het filmscenario 'Le Bagne' van de Franse, 20e eeuwse auteur Jean Genet. Dat vertelt het verhaal van een jonge, beruchte crimineel, Forlano, die veroordeeld werd tot levenslange dwangarbeid. Bij zijn aankomst in het strafkamp wordt hij door de andere gevangenen aanbeden en verguisd vanwege zijn roemrijke misdaden. Uiteindelijk zal hij ten onrechte beschuldigd worden van moord op een bewaker, en ter dood veroordeeld worden. Een medegevangene guillotineert hem. Het traject van Forlano lijkt op dat van Christus. Forlano wordt verwacht, aanbeden en geofferd . .. Waarom? En wat vertelt ons de gesloten gemeenschap binnen de gevangenis over onze maatschappij? Daarover gaat 'Door Mijn Schuld'.

CREDITS


Productie

Van en met

 

SkaGeN

Yves Degryse (62 kg), Valentijn Dhaenens (60 kg), Korneel Hamers (88 kg, variabel), Mathijs Scheepers (73 kg), Bruno vanden Broecke (82 kg), Clara van den Broek (48 kg)

Kostuum

 

Barbara De Laere (52 kg)

Productieleiding

Technische creatie

 

Eline van Hoye (58 kg)

Geert De Vleesschauwer (65 kg)

Jeroen Wuyts (62 kg, met haar)

Uitvoerend producent

 

Monty

Met de steun van

 

De VGC en de stad Antwerpen