Het
strafkamp staat midden in een woestijn, eerder met keien dan met zand. bijvoorbeeld
een enorme vlakte die geroosterd is door de zon. Geen enkel grassprietje kan er
groeien. De camera moet die keien heel precies fotograferen, met hun
fonkelende facetten die mica bevatten. Men moet kunnen tonen dat het strafkamp
zich midden in een perfecte, minerale, gekristalliseerde dorheid bevindt. Het
weer is er altijd hetzelfde. Het regent nooit. Behalve wanner ik het aanduid,
was er nooit een onweer. Geen dieren ook, behalve vliegen. Op sommige momenten
vormen ze zelf dikke, enorme zwarte wolken.
Het materiaal wordt onder meer geleverd
door het filmscenario 'Le Bagne' van de Franse, 20e eeuwse auteur Jean Genet.
Dat vertelt het verhaal van een jonge, beruchte crimineel, Forlano, die
veroordeeld werd tot levenslange dwangarbeid. Bij zijn aankomst in het
strafkamp wordt hij door de andere gevangenen aanbeden en verguisd vanwege zijn roemrijke misdaden. Uiteindelijk zal hij ten onrechte beschuldigd worden
van moord op een bewaker, en ter dood veroordeeld worden. Een medegevangene
guillotineert hem. Het traject van Forlano lijkt op dat van Christus. Forlano
wordt verwacht, aanbeden en geofferd . .. Waarom? En wat vertelt ons de gesloten
gemeenschap binnen de gevangenis over onze maatschappij? Daarover gaat 'Door
Mijn Schuld'.
CREDITS
|
|