DE VLUCHT

In De vlucht verlaat een man zijn leven van luxueus isolement en genot. Wat hem drijft, is onduidelijk. Is er iets veranderd bij de vrouw met wie hij samenleefde? Is er iets verander bij hem? Welke invloed had het drama dat zich afspeelde op het strand, vlakbij hun huis? Hij vertrekt en geniet mateloos van zijn herwonnen vrijheid. Tot die hem confronteert met een gruwelijke eenzaamheid. Hij heeft een paar ontmoetingen in een ouderwets hotel in een bijna verlaten dorp. Stilaan groeit het besef dat de wereld om hem heen fundamenteel veranderd is. Hij keert terug. Hij treft een huis aan waarin veel verloren is. Maar misschien vindt hij er ook de kiem voor een nieuwe begin.

De vlucht is een vervolg op De vloed. De vloed was een innerlijke monoloog van een vrouw als reactie op lichamen die ze samen met haar man zag aanspoelen op het strand.

De vloed vertelt het perspectief van de ene. De vlucht dat van de andere.

De twee teksten, alsook de twee voorstellingen die op de teksten zijn gebaseerd, zijn apart van elkaar te begrijpen. Ze zijn als een estafette waarin een verhaal wordt doorgegeven. Ze onthullen verschillende accenten. De beide kanten van het verhaal tonen ons dat nooit iets definitief is verteld.

Na De vloed, zal ook De vlucht worden gespeeld door actrice en theatermaakster Clara van den Broek. Na de suggestieve soberheid van De vloed, markeert SKaGeN met de schijnbare lichtvoetigheid van De vlucht een contrapunt. Zo onthult het tweeluik de complexiteit en veelkleurigheid van de menselijke ervaring en reactie. 
 
 
Met steun van Literatuur Vlaanderen

VAN EN MET: Clara van den Broek / TEKST: PAUL VERREPT / PRODUCTIE: SKaGeN ism DEStudio / MET DE STEUN VAN: De Vlaamse Gemeenschap & Literatuur Vlaanderen

Login of registreer om het archief te bekijken.

Het digitale archief bevat recensies, persmappen, teksten, enz. Voor een aantal van deze documenten dient u zich te laten registreren. Let wel: bij gebruik van concepten, tekst- en beeldmateriaal moeten de regels rond auteursrecht worden nageleefd.