Accordeoniste Sara Salverius en theatermaker Valentijn Dhaenens leerden elkaar kennen tijdens de creatie van ‘Het Gezin van Paemel’ (2021). Ze delen een fascinatie voor ‘lijden’ als thema in de muziek en als fenomeen doorheen de (kunst)geschiedenis, alsook in de wereld vandaag en in hun persoonlijke levens.
"Mijn leven lang heb ik nooit een moment van onzekerheid gekend over de vraag wat Bachs meest aangrijpende compositie is. Zonder enige twijfel de ‘Matthäus Passion’. Noch qua lengte, nog qua ontroeringskracht is er ook maar iets dat daarmee te vergelijken valt." (Maarten ’t Hart)
Pendelaars laveren elke dag tussen de verslaafden en verschoppelingen rond station Brussel-Noord. In Gaza worden dode kinderen door verdoofde familieleden vanonder het puin gehaald. In Oekraïne vlucht een ouder echtpaar met alles wat hen rest in een plastic zak uit de ruïnes van hun stad. Wat als de evangelist Mattheüs vandaag tussen hen in wandelde als chroniqueur van onze tijd?
‘Brute Passie’ is een hedendaagse, ruwe interpretatie van het oorspronkelijke meesterwerk van Johann Sebastian Bach. Dit complexe oratorium voor barokorkest en dubbelkoor wordt getransponeerd naar één accordeon en één stem. De uitgepuurde vorm zorgt voor een intense en brute versie. ‘Brute Passie’ wordt een moderne contemplatie op lijden met haar voeten in een eeuwenoude traditie, een bezinning op de naakte en kwetsbare mens die struikelt, valt en hoopt op een levende engel die hem ziet, die tranen droogt, luistert, en een kruis helpt dragen.
Van en met: Valentijn Dhaenens en Sara Salverius / Kostuum: Barbara Delaere
Productie: SKaGeN en De Studio, met de steun van Perpodium en de Vlaamse Gemeenschap
Speelperiode:
di 25 maart 2025 t/m zo 27 april 2025 - latere data op aanvraag